I denna text svarar vi på Hyresgästföreningens pressmeddelande om hotellifiering och berättar om hur vårt löpande arbete har gett framgångsrika resultat mot oseriösa bulvanföretag.
Den 29 april publicerade Hyresgästföreningen i Stockholm ett pressmeddelande med avstamp i så kallad hotellifiering på bostadsmarknaden. I texten formuleras det problem vi på Orimlig Hyra möts av, och arbetar mot, på daglig basis, nämligen det faktum att fastighetsägare låter mellanhänder – uthyrningsföretag – hyra ut hyresrätter till oskäliga villkor. På det här sättet införs, precis som framgår av pressmeddelandet, marknadshyror bakvägen. Vid hyresförhållanden av dessa slag tar uthyrningsföretagen, också att benämna som bulvanföretag, överhyra av de privatpersoner som bor i hyresrätterna. Hyresgästerna som drabbas av dessa oskäliga villkor är inte sällan människor som på olika vis är utsatta och inte har några större valmöjligheter när det kommer till att realisera den mänskliga rättighet som tillgång till tak över huvudet är. Lagstiftaren och Högsta domstolen har varit tydlig med att detta inte är tillåtet, 7 kap. 31 § JB och NJA 2022 s. 1115.
Hyresgästföreningen gör gällande att myndigheter och kommuner behöver flytta fram sina positioner i arbetet mot det otyg som oseriösa fastighetsägare tillsammans med bulvanföretag sysslar med. Att problemen med hotellifiering behöver lösas, och tas ansvar för, av flertalet aktörer är självklart ett lämpligt synsätt. Frågan är om vi verkligen behöver kräva mer från myndigheter och kommuner (och lagstiftaren). Vad som kan konstateras är att det arbete vi på Orimlig Hyra driver redan gör skillnad i det här avseendet. Som konsekvens av de hundratals, för att inte säga tusentals, ärenden vi har drivit mot bulvanföretag, har bara under 2024 ett dussintal av dessa tvingats upphöra med sin verksamhet eller försättas i konkurs. Dessutom har ett antal fastighetsägare tvingats upphöra med den här typen av verksamhet. Detta har lett till att tusentals lägenheter har släppts till förstahandshyresgäster. Vi ser en förbättrad situation på bostadsmarknaden och tror att fler kommer att se förbättringen redan detta år. De allvarliga problem som föranlett en dysfunktionell bostadsmarknad går för första gången på länge mot en tydlig förbättring.
Vi vet med andra ord att marknadsaktörers arbete leder till eftersträvad effekt – oseriösa bolag, vars enda affärsidé är att försöka kringgå den lagstiftning som finns för att trygga hyresgästers rättigheter, lyckas inte upprätthålla sin verksamhet när press sätts på dem. Den rådande lagstiftningen är uppenbarligen effektiv, om den får möjlighet att tillämpas. Med vårt erbjudande tillgängliggörs lagstiftningen för var och en.
Det är enkelt att med pekpinnar hänvisa till vad andra aktörer bör göra. Det kan vara svårare att med gediget arbete bidra till en faktisk förändring och förbättring. Ett konkret exempel på motstånd som vi på Orimlig Hyra har stött på under den senaste tiden från Hyresgästföreningen när det kommer till vårt arbete för förändring och förbättring, är underlåtenhet att dela med sig av information om fastigheters eventuella omfattning av en förhandlingsordning samt innehållet i förhandlingsöverenskommelser. Den typen av information är sådan som inte sällan kan vara av stort värde i arbetet mot oseriösa fastighetsägare och bulvanföretag. Det är med viss förvåning vi kan konstatera ovilja att bidra till den förändring och förbättring vi skapar.
Med detta sagt ska framhållas att det är med optimism vi ser på möjligheterna att förverkliga situationen på bostadsmarknaden till vad den ska vara. Det faktum att vårt arbete, svart på vitt, leder till upphörande av oseriösa aktörer på marknaden, vilket bidrar till att lägenheter släpps till förstahandshyresgäster, ger oss råg i ryggen. Detta visar att rådande lagstiftning erbjuder det som krävs, så länge rätt verktyg finns att tillgå. Och Orimlig Hyras verktygslåda innehåller allt som behövs.
Skrivet av Björn Klöv Nilsson, jurist på Orimlig Hyra, och Alban Dautaj, VD och grundare av Orimlig Hyra.
Relaterade artiklar
Svara på tre frågor och se om du har rätt att få tillbaka pengar!