Nyligen har OrimligHyra.se haft nöjet att representera en klient i ett omfattande hyresmål som uppmärksammats i tidningen Hem & Hyra. Vår klient, som är en privatperson, kom till Stockholm under 2018 för att arbeta. Av den anledningen hyrde hen en begränsad del av en kontorslokal i en stadsdel i Stockholm...
Enligt hyreskontraktet mellan hyresvärden och privatpersonen omfattade lokalen sju kvadratmeter med en månadshyra på 7000 kronor. Men 7000 kronor för sju kvadratmeter är inte att betrakta som en rimlig hyra. Hyresvärden har således inte beaktat rimlig hyra, som i det aktuella området ska ligga på max 25 % av den summan vår klient betalade.
Hyresvärden har i strid med gällande regler för andrahandsuthyrning av hyresrätter, hyrt ut en kontorslokal på ca 50 kvadratmeter och sedan byggt om den till en bostadslägenhet och hyrt ut till ockerhyra.
Lägenheter med likvärdig storlek som kontorslokalens 50 kvadratmeter i Stockholmsområdet får inte hyras ut till det pris vår klient varit tvungen att betala. Hyran är med andra ord varken skälig för en inneboende eller för en andrahandshyresgäst.
OrimligHyra.se, ska inom kort delta i ett sammanträde inför hyresnämnden för att bistå vår klient i att återfå det för mycket erlagda beloppet.
Vad innebär rimlig eller skälig hyra? Hyr du också en lägenhet till ockerpris? Eller är du osäker på ifall det är en ockerhyra du råkat ut för? Kanske är du osäker på vilka regler för andrahandsuthyrning som gäller? Du är alltid välkommen att kontakta oss på OrimligHyra.se.
Vi hjälper dig på enkelt och snabbt!
Den senaste månaden hade vi vi 7 fall och hjälpte våra klienter i alla 7 fallen till vinst.
Orimlighyra är en svensk juristbyrå som hjälper hyresgäster att få tillbaka sin överhyra. Företaget består av kompetenta medarbetare som brinner för att hjälpa hyresgäster som betalat för höga hyror. Vi tror att detta i slutändan kommer att leda till en bättre bostadssituation, speciellt i storstäderna.
Kom ihåg – det är enligt lag otillåtet att ta oskäligt höga hyror och dessa kan återkrävas från den som hyrt ut. Det gäller oavsett om det handlar om en förstahandsuthyrning, en andrahandsuthyrning, eller ett så kallat ”svart” kontrakt. Samma regler gäller.
Om du vill anlita oss för att hjälpa dig, kom ihåg att du måste kontakta oss senast tre månader efter att flyttat ut, annars kan du inte få någon ersättning. Du kan också ansöka innan du flyttat ut – om du vill att det inte ska bli någon obekväm situation medan du bor kvar, så kan vi förbereda din ansökan under tiden. Hur långt tillbaka i tiden kan då få kompensation för? Du kan få kompensation för 12 månader bakåt i tiden, och det räknas från när du skickar in ansökan. Så om du tänker ansöka, vänta inte för länge!
För att vi ska kunna hjälpa dig, behöver vi någon form av bevis för hur mycket hyra du betalt och vad det ska gälla för. Ett riktigt hyreskontrakt är bäst, men det finns inga formkrav för hyreskontrakt, vilket betyder att det går lika bra med till exempel kopierade Facebook-konversationer, SMS, epost eller liknande. Du behöver också något som visar att du betalt hyra, till exempel utdrag från banken eller betalningar via Swish. Vi behöver också veta hur mycket den du hyrt av (din hyresvärd) i sin tur har betalat i hyra. En hyresavi är det bästa, man kan också ta reda på vad hyrorna ligger på för liknande lägenheter i samma hus, till exempel. Juridik behöver inte vara så formellt som man kan tro, det viktigaste är att få fram rätt information på något sätt.
Relaterade artiklar
Svara på tre frågor och se om du har rätt att få tillbaka pengar!