Par i andrahandslägenhet tittar på mobiltelefon

Vad är ockerhyra / överhyra?

Vi förklarar när en andrahandshyra är en ockerhyra / överhyra och vad du har rätt att återkräva.

Vänta inte - ansök senast 3 månader efter utflytt!

Ockerhyra / överhyra – hur du får pengar tillbaka

För att veta om man betalar ockerhyra behöver man veta vad som är en rimlig och därmed skälig hyra för sin bostad. Men många som hyr i andrahand saknar kunskap kring hur man kan räkna ut vad som är en skälig hyra.

Utgångspunkten är att en skälig hyra är en hyra som inte överstiger den hyra som hyresvärden själv betalar. Betalar man som andrahandshyresgäst en högre hyra så betalar man alltså en överhyra. Ockerhyra är vanligtvis en följd av hög efterfrågan på bostäder och bristande tillgång på hyresrätter.

 

Vad säger hyreslagen om ockerhyra / överhyra?

Enligt hyreslagen har hyresvärden normalt rätt att ta ut samma hyra som hen själv betalar. Är bostaden möblerad har hyresvärden även rätt att lägga på ett påslag på hyran för möblerna. Det finns ingen bestämd lagregel som anger hur stort påslaget får vara, men Hyresnämnden godkänner ofta ett påslag på ca. 5-10% för en fullt möblerad lägenhet (15% i sällsynta undantag då det är fullt möblerat av en högre standard). Om till exempel el, vatten och bredband ingår i hyran får hyresvärden lägga på en summa som motsvarar de faktiska kostnaderna för detta. I Sverige är det olagligt att ta ut ockerhyror eller oskäliga hyror från hyresgäster.

 

Vad kan du göra om du har betalat ockerhyra / överhyra?

Om du som andrahandshyresgäst misstänker att du betalar för mycket i hyra och att hyresvärden tar ut en överhyra så har du två alternativ. Du kan själv ta kontakt med hyresnämnden och ansöka om en sänkning av hyran alternativt ansöka via Orimlig Hyra. Hyr du en hyresrätt i andra hand eller hyr av ett uthyrningsföretag kan du dessutom få tillbaka den överhyra du har betalat retroaktivt. Du kan få tillbaka pengar för upp till två år tillbaka i tiden från dagen då du ansöker om återbetalning av hyra.

Orimlig Hyra erbjuder möjligheten att ta över ditt ärende och driva det som ditt ombud – utan att blanda in dig i den juridiska processen. Då får du din överhyra återbetalad inom 48 timmar och slipper all kontakt med hyresnämnd och hyresvärd. Du får behålla din återbetalning oavsett om Orimlig Hyra vinner fallet i hyresnämnden eller inte. Du kan läsa mer här hur det går till.

Om du själv ansöker till Hyresnämnden kommer de granska din ansökan och inhämta yttrande från din hyresvärd. Varje ärende som inkommer till Hyresnämnden bedöms situationsbaserat och besluten skiljer sig från fall till fall. Det är en lång process med mycket pappersarbete och kontakt med både hyresnämnd och hyresvärd. Ansöker du själv till Hyresnämnden kan det ta upp till två år att få överhyran återbetald.

Ta reda på om din hyra är skälig

Vanliga frågor

Vi förstår att det kan dyka upp frågor om överhyra och vår ansökningsprocessen. Nedan finner du svar på våra vanligaste frågor.

Hur ansöker jag om återbetalning?

  1. För att ansöka om återbetalning fyller du först i ett formulär på vår hemsida där du får ange uppgifter kring bostaden du har hyrt, hur länge du hyrde den och vem som hyrde ut den till dig. Du får även skicka in dokument som hyresavtal och hyresbetalningar. I slutet av din ansökan signerar du ett överlåtelseavtal och en fullmakt med hjälp av BankID för att möjliggöra för oss att driva ditt ärende vidare.
  2. När ansökan har inkommit till oss går en av våra jurister igenom din ansökan och säkerställer att du är berättigad en återbetalning av överhyra.
  3. Orimlig Hyra betalar sedan ut ett belopp till dig för att ta över ditt ärende och driva det vidare till hyresnämnden. Processen sker utan att du involveras – detta för att göra det så smidig som möjligt för dig som ansöker. Så fort du har fått dina pengar så behöver du inte göra någonting mer i ärendet.

Hur kan det vara kostnadsfritt?

Det kostar dig ingenting att ansöka, utan vi betalar i stället ut ett belopp till dig för att köpa ditt anspråk. Detta innebär att vi återbetalar din överhyra inom 48 timmar och driver sedan ärendet vidare på egen hand utan att involvera dig som ansöker. Du som ansöker om återbetalning via Orimlig Hyra får i snitt 20% mer pengar tillbaka än om du skulle driva ärendet på egen hand. Oberoende av om Orimlig Hyra ”vinner” i hyresnämnden eller inte så behåller du din återbetalning.

Vilken information behöver ni för att göra en återbetalning?

Vi behöver information om dig, den du hyrt/hyr av samt information kring bostadens adress och hyresnivå. Vi behöver också veta storleken på bostaden och om du hyrt hela bostaden eller varit inneboende.

Vilka dokument behöver ni för att göra en återbetalning?

Vi återbetalar din överhyra så snart du har skickat in de underlag som vi har efterfrågat.

Dessa underlag består av följande:
1. Dokument som visar att du betalt hyra för alla månader. Det kan vara skärmdumpar på banköverföringar eller betalningar via Swish.
2. Något som bevisar att du faktiskt hyrt bostaden. Detta kan du visa genom att bifoga ditt hyreskontrakt eller annat dokument som visar att du faktiskt hyrt just den aktuella bostaden. Det går ofta bra med en Facebook eller SMS konversation som visar på eller antyder att du hyrt den aktuella bostaden.

För hur lång tid tillbaka kan jag få återbetalning?

Har du hyrt en bostad efter den 1 oktober 2019 kan du få tillbaka pengar för upp till 24 månader tillbaka i tiden, räknat från dagen då du skickar in din ansökan. Började du hyra din bostad innan oktober 2019 kan du få tillbaka pengar för upp till 12 månader tillbaka i tiden.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Orimlig Hyra i Sverige AB, orgnr. 559273-5269 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata